Mandelmjöl är det kolhydratsnåla mjölet


Mandelmjöl är ett mjöl med få kolhydrater som görs på blancherade sötmandlar. Mjölet används framför allt inom LCHF-kosten eftersom det kan ersätta vetemjöl och andra kolhydratrika mjöl i bakning och matlagning. Vissa vanliga bakverk, till exempel macarons, innehåller dock också mandelmjöl på grund av dess goda nötsmak. Eftersom mjölet görs på mandlar så innehåller det också alla de vitaminer och mineraler som mandelfröna innehåller, vilket gör det till ett riktigt hälsomjöl.

  • Bara 4 % kolhydrater (perfekt för LCHF)
  • Innehåller mycket protein och kostfibrer
  • Fritt från gluten
  • Ersätter vetemjöl i lågkolhydratsbakning

Mandelmjölets näringsinnehåll

Uppgifterna i tabellen nedan kommer från ett ekologiskt mandelmjöl med varumärket Bioterra som är gjort på italienska mandlar. Det finns förstås andra flera andra märken av mandelmjöl som har andra näringsvärden, men eftersom detta är ett av de mest sålda mjölen i Sverige så är det ett bra typexempel.

Näringsämne Mängd (Per 100 gram)
Energi 610 kcal / 2 560 kJ
Protein 19 gram
Kolhydrater 4 gram
Fett 54 gram
Kostfiber 5 gram
Natrium 14 milligram

Utöver näringsämnena i tabellen så innehåller mandelmjöl även en hel del vitaminer och mineraler. Det näringsrika mandelfröet innehåller bland annat A-vitamin, B-vitamin och den naturliga antioxidanten E-vitamin. I mandel finns också mycket kalium, magnesium och zink. Dessa ämnen är bland annat bra för huden och håret, vilket är anledningen till att man även gör skönhetsoljan mandelolja av mandeln.

Beroende på vilken sorts mandel man använder för att göra mjölet kommer näringsinnehållet att skilja sig. Även hur mjölet behandlas och processas under tillverkningen påverkar dess näringsvärden. Ett annat mandelmjöl från det norska företaget Funksjonell Mat innehåller till exempel dubbelt så mycket kolhydrater (8 gram) och bara en bråkdel av fettet (11 gram). Det mandelmjölet har nämligen fettreducerats med kallpressning för att ge mjölet en längre hållbarhet och en konsistens som mer liknar vetemjöl. När du köper mandelmjöl bör du därför kolla noggrant på vilket märke du väljer.

Att baka med mandelmjöl

Mandelmjöl går att använda för att baka alltifrån pannkakor och muffins till pajdegar och pizzabottnar. I alla recept där man normalt använder vetemjöl kan man använda mandelmjöl. Det är dock inte så enkelt att man bara kan ersätta vetemjölet med lika mycket mandelmjöl. Mjöl av mandel har en annan textur, konsistens och smak, men framför allt så saknar mandelmjöl gluten. Det gör att degar med enbart mandelmjöl inte hålls samman lika bra och inte sväller lika mycket som degar med vetemjöl.

Om du vill göra bakningen lite nyttigare kan du ersätta en femtedel eller vetemjölet med mandelmjöl så att man har kvar tillräckligt mycket gluten från vetemjölet för att degen ska svälla och få en bra konsistens. Om du vill ersätta allt vetemjöl behöver du bara använda hälften så mycket mandelmjöl eftersom det har ett högre fiberinnehåll. Alternativt kan du använda lika mycket mandelmjöl som vetemjöl, och istället tillsätta mer vätska. För att ersätta glutens funktion i degen kan du också tillsätta Fiberhusk eller ett annat fiberbaserat bindemedel. Fiberhusk består av malda psylliumfrön och gör att glutenfria degar sväller och binds samman minst lika bra som degar med gluten gör.

Det enklaste sättet att baka med mandelmjöl är dock att följa några av de färdiga recept som finns i kokböcker och på nätet. På den här sidan kan du se hur man bakar en mängd olika bakverk med få kolhydrater med hjälp av mandelmjöl och andra kolhydratsnåla ingredienser. Du kan se recepten genom kolla i menyn högst upp den sidan.

Köp mandelmjöl här

Ett mandelmjöl som vi kan rekommendera är det från märket LowCarbShop. Det är ett ekologiskt mandelmjöl som bara innehåller 4 % kolhydrater och dessutom är otroligt billigt. Eftersom det innehåller mycket protein så mättar det även snabbt. Detta mjöl tillverkas i Spanien av spanska mandlar fulla av nyttiga näringsämnen. Köp en förpackning idag och börja baka kolhydratsnålt!